vrijdag 3 februari 2012

Opsteken.

Een paar dagen geleden bloeiden er nog vrolijk gele krokussen in de berm van de Rozendijk, vanmorgen was daar niets meer van de bekennen, de wereld was wit.

Witte Tesselaars 

In de schuur is het behaaglijk dankzij een half uur stoken met het op petroleum werkende warmtekanon van Werner Dros, opgevolgd door de op flessengas werkende terrasverwarming van Siem Zijm van Tentorent.

Tineke Roeper stapt warm gekleed de schuur binnen.
Afgelopen zomer heeft ze, samen met haar schoonzus Nieteke Roeper, vele kilo's bladeren geplukt en de 19 kilo gesponnen wol geverfd. In de herfst is ze vanuit de schuur met rollen stramien onder haar arm naar huis gegaan om daar de breisels op te naaien. 
Ook nu, op deze winterse dag, is van de partij en stapt energiek de schuur weer binnen om aan de slag te gaan met het opsteken van het stramien op de  ijzeren frames.
Tineke zet het oude land met tye-ribs vast op het frame 
Jet Drijver komt ook warm gekleed binnen. Ze weet inmiddels wat ze kan verwachten, het is  de vierde dag dag ze komt helpen met opsteken.

Jet is sinds twee weken bij het project betrokken. Van mijn zus Frieda had ik gehoord dat Jet geïnteresseerd was en wel wat wilde doen, als ik haar hulp kon gebruiken. 
Nu had ik via de tam-tam al vernomen dat Jet heel handig is met naald en draad, ik dacht haar hulp dus goed te kunnen gebruiken.
Toen ik Jet vroeg hoe ze wist van het project, zei ze: " van de tv". 
Ze had het stukje op RTV Noord Holland gezien, en het leek haar leuk om een bijdrage te leveren. En zo dus, dankzij de tv, is Jet erbij gekomen.
Jaren geleden heeft ze een opleiding interieur-inrichting gedaan, waar ze ook heeft leren stofferen. En dat bleek in dit werk reuze handig: Jet is  erg goed in het omslaan en vooral vastzetten van de randen. Met de ik-en jij steek, vertelde ze me, of eigenlijk  een soort 'Jet-variatie' hiervan.
Jet is bezig met de duinen-partij, en komt hierin soms wel heel dikke stukken vilt tegen die omgeslagen en vast gezet moeten worden. Handigheid maar ook kracht is hiervoor nodig, en dat heeft ze gelukkig allebei.
Jet met de streng bardour garen, gedoneerd door de Bolder.
Gisteren is ze langs de stoffeerderij van de Bolder gegaan. Ze wist van speciaal garen dat goed kon werken in deze klus, en dacht dat ze dat daar kon halen. 
Kees Koopman van de Bolder vertelde haar dat ze het niet meer gebruikten, maar dat ze nog wel een streng van dat ' bardour garen' hadden liggen. Ze mocht het wel meenemen! 
En zo is Jet nu in de schuur met bardour garen van de Bolder de duinen van de Kaart aan het vastzetten.

Vorige week is de laatste grote klus, het opsteken op het ijzeren frame, van start gegaan.
En, vele handen maken ook hier weer licht werk!
Mijn zus Ingrid kwam voor een paar dagen logeren en heeft zich over de polder Het Noorden ontfermd. Die staat nu klaar en ingepakt te wachten op transport naar het museum.
Ingrid werkt aan polder Het Noorden
Grietje Trap, Tiny Drijver en Lies Bremer waren ook weer van de partij!
Grietje Trap en Tiny Drijver bij de Horsmeertjes.

Lies ter hoogte van de Muy.
Mijn nicht  Nelly Philipse vertelde me dat ze heel onhandig is met naald en draad. Na een bezoek met een paar vriendinnen in de schuur werd ze enthousiast en wilde ze het toch proberen. Blijkt toch dat ze minder onhandig is dan ze dacht...

Nelly steekt de Slufter op het frame.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten